تصویر فوران 2 روز گذشته تاج خورشیدی/ ارسال ذرات خورشیدی به زمین
دانشکده فنی و حرفه ای سما ماهشهر
بزرگترین سایت دانشجویی
ناسا تصاویر فوران جرم تاج خورشید (CME) را که بامداد 13 ژانویه روی داد منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در روز 13 ژانویه در ساعت 2:24 بامداد به وقت شرق آمریکا، خورشید جرم تاجی خود را در جهتی به سوی زمین فوران داد. این فوران را نباید با جرقه های خورشیدی اشتباه گرفت. CMEیک پدیده خورشیدی است که می تواند ذرات خورشیدی را به فضا ارسال کند که طی یک تا سه روز بعد به زمین برسد.

 CMEهایی که در جهت زمین هستند می توانند موجب تغییرات آب و هوایی فضایی موسوم به توفان زمین مغناطیسی شوند. این توفان زمانی روی می دهد که این ذرات خورشیدی طی یک دوره طولانی زمانی با لایه خارجی پوشش مغناطیسی زمین – مگناتوسفر- مرتبط شوند.

در گذشته CMEها با این سرعت موجب بروز توفانهای زمین مغناطیسی نشده اند. بلکه در نزدیکی قطب ها، شفق هایی را ایجاد می کردند اما بعید به نظر می رسد سیستم برق را بر روی زمین تحت تاثیر قرار داده و یا در عملکرد GPSیا سیستم های مخابراتی برپایه ماهواره اختلال ایجاد کنند.

از یازدهم ژانویه دو منطقه فعال موسوم به AR 11652و AR 11654چهار فوران طبقه متوسط سطح پایین تولید کرده اند. این دو منطقه توسط سازمان ملی اقیانوس و جو آمریکا  (NOAA)نام گذاری شده اند.

فوران های خورشیدی، انفجارهای قدرتمندی از نور و پرتو هستند. پرتوهای خطرناک از یک فوران از جو زمین عبور نمی کند و نمی تواند انسان را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال وقتی از شدت کافی برخوردار باشد می تواند جو زمین را در لایه هایی دارای سیگنالهای ماهواره ای و GPS، مختل کند.

فوران های طبقه متوسط، ضعیف ترین جرقه ها هستند اما می توانند برخی تاثیرات آب و هوایی فضایی را در نزدیکی زمین ایجاد کنند. اگرچه فوران های اخیر در برخی امواج رادیویی، اختلال ناچیزی ایجاد کردند اما تاثیرات آنها در حال فروکش کردن است.

منبع



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 12 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط دانشجو

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 2751
تعداد مطالب : 22
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1